Ontdek jouw unieke ik
comment Add Comment
Posted on Last updated

Hoe maak je jezelf zichtbaar als ondernemer? Ontdek jouw unieke ‘ik’

26 juli 2017

Hoe maak je jezelf zichtbaar als ondernemer? Ontdek jouw unieke ‘ik’

Het zweet staat op m’n voorhoofd en m’n hart bonkt in m’n keel. M’n muis gaat naar de ‘publiceer-knop’ en schiet weer weg. Zal ik het doen? Is het echt goed genoeg? Nog een keer de spelling controleren en staan er geen dingen in die mensen voor het hoofd kunnen stoten? Ik twijfel en twijfel, is dit echt het juiste moment of moet ik nog wachten? Pech, ik doe het gewoon, ik druk op de knop en weg is mijn blog. Pfff, nu even bijkomen.

Herkenbaar?

Iedereen is het er wel over eens, als ondernemer moet je zichtbaar zijn. Je leest het echt overal. “Je moet laten zien dat je er bent, naamsbekendheid opbouwen, want als mensen niet weten dat je bestaat en niet weten wat je aanbiedt, dan kunnen ze ook nooit je klant worden”. Het klinkt heel logisch, maar toch hebben veel (startende) ondernemers (waaronder ik ook) hier moeite mee, want hoe doe je dat nou ‘zichtbaar zijn’?

Ikzelf ben van nature helemaal niet het type dat op de voorgrond treed, in tegendeel, laat mij maar lekker rustig m’n eigen gang gaan en zet me vooral niet in de schijnwerpers! Ik merkte wel dat ik het leuk vond om te schrijven, dus op een gegeven moment heb ik mezelf een liefdevolle schop onder mn kont gegeven en gewoon mijn eerste blog gepost. En zo ben ik doorgegaan, stapje voor stapje, maar wel steeds net even verder dan dat ik eigenlijk durfde. En nu heb ik er echt plezier in, vind ik het leuk om te bloggen en krijg ik ontzettend veel leuke reacties op mijn berichten.

Ontdek jouw unieke ‘ik’ 

De basis ligt in het ontdekken van jouw unieke ‘ik’. Wat heb jij te bieden en wat onderscheid jou ten opzichte van alle andere aanbieders. Wat maakt jou uniek?

★ Is dat je jarenlange kennis binnen jouw vakgebied?
★ Is dat jouw bijzondere visie op bepaalde zaken?
★ Is dat jou vriendelijke, rustige en efficiënte manier van werken?

You name it.

Kan jij zo opnoemen wat jou uniek maakt of moet je er wat langer over nadenken? Het maakt niet uit, er is absoluut iets wat jou uniek maakt, we zijn namelijk allemaal uniek in onze ervaringen, ons denken en ons handelen. Het is nu nog zaak dat je ontdekt wat dat precies is.

Op het moment dat je hebt ontdekt wat jou uniek maakt oftewel je hebt jouw ‘unique sellingpoint’ gevonden, dan ga je daarmee aan de slag. Je gaat laten zien wat je kan en wat je denkt. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:

★ bloggen (een hele leuke, vrij laagdrempelige manier om jezelf echt te laten zien);
★ reageer op voor jou interessante onderwerpen op Facebook en LinkedIn. Toon je betrokkenheid en wees vriendelijke en behulpzaam;
★ actief een eigen Facebook- en LinkedIn-pagina bijhouden. Ontdek waar jouw doelgroep te vinden is en speel hier op in. Misschien is Twitteren wel iets voor jou of Instagram?
★ maak filmpjes met handige tips voor jouw doelgroep.

Blijf dicht bij jezelf

Het allerbelangrijkste is, blijf dicht bij jezelf. Doe niet iets waar je geen goed gevoel bij hebt. Ik zie zoveel mensen maar van alles posten, gewoon om zich maar te blijven laten zien, maar dat werkt naar mijn idee juist averechts. Blijf van waarde voor de mensen die jij wilt bereiken en zet je over je bescheidenheid en perfectionisme heen. Dan weet ik zeker dat je er net zoveel plezier in krijgt als ik.

Heel veel succes!

Deel of like dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *